Waar komt het prijsverschil tussen makelaars vandaan?

Bij makelaars geldt net als bij veel andere beroepen zoals een schilder, opticien of zelfs winkels dat de tarieven niet gelijk zijn. Elke makelaar zal een tarief vaststellen die past bij de dienstverlening die ze verlenen. Waar komt dat verschil dan vandaan? We leggen het uit onder de afbeelding!

Tot ca. 1990 waren de makelaarstarieven ongeveer overal hetzelfde, een beetje zoals de boekenprijzen in Nederland ook vastgesteld zijn. Er gold een vast percentage over de transactieprijs, die ook nog eens exclusief BTW was. Deze regeling is al lange tijd niet meer van toepassing en een makelaar mag tegenwoordig zijn eigen tarief vaststellen. Het is overigens wel verplicht dat de ‘wonen’ makelaar zijn tarief inclusief BTW hanteert. Als consument moet je immers altijd deze BTW betalen en is de ondernemer verplicht dit af te dragen aan de fiscus.

De verschillen tussen de tarieven van de makelaars zitten hoofdzakelijk in de verschillende bedrijfsvoering.  Om het verschil in tarief tussen makelaars te kunnen duiden, moet je eigenlijk de makelaars goed vergelijken.

Als je een goede vergelijking maakt, wordt het verschil in tarief vaak al duidelijk. We geven een aantal voorbeelden/suggesties:

 

Grootte kantoor

Een klein kantoor zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn. Logisch, want de kosten zijn daar ook lager. Een groter kantoor heeft daarentegen meer capaciteit en kan zijn klanten sneller helpen.

 

Social Media

Een makelaar die weinig of niets aan kantoorprofilering op bijvoorbeeld social media doet, maakt hier dus geen kosten voor (tijdinvestering) en kan daarom goedkoper werken. Aan de andere kant mis je dan misschien wel goede kandidaten voor je huis.

 

Scholing/certificering van medewerkers

Een makelaarskantoor waarbij medewerkers niet gecertificeerd zijn en/of niet gediplomeerd zijn, bespaart op studie- en hercertificeringskosten. Gecertificeerd personeel – die wil je natuurlijk het liefst – moet jaarlijks verplicht cursussen volgen om aan hercertificeringseisen te voldoen. Dat kost natuurlijk geld, maar je houdt daardoor ook up-to-date kennis.

 

Promotie van woningen

Wanneer een kantoor altijd kiest voor een eenvoudige plaatsing op Funda en/of andere woningwebsites, wordt er (veel) tijd en geld bespaard. Het plaatsen van een woning op Funda met 360-graden foto’s, een video en/of plattegronden is ongeveer 3x duurder dan een standaard plaatsing. En het kost flink wat meer tijd om de presentatie helemaal compleet te maken. Kiest de makelaar voor een basisplaatsing, dan maakt hij het wel moeilijk voor de woningzoeker. Die moet dan handmatig naar de makelaarswebsite voor uitgebreide info. De drempel wordt dus flink verhoogd. Misschien loop je de beste koper hierdoor wel mis…

 

Maximum bezichtigingen

Een aantal makelaars zetten een maximum op het aantal klanten wat een woning mag bekijken (zie ook dit artikel). Met het idee dat je uit 10 klanten ook wel een koper zult halen. Dat is overigens wel correct, maar heb je dan wel de beste koper? Misschien zorgt dat extra stapje wat een actieve makelaar zet, juist voor die allerbeste koper.

 

Deeldiensten

Het mag duidelijk zijn: als je veel zelf moet doen, zoals bij een internetmakelaar, ben je natuurlijk goedkoper uit. Door bijvoorbeeld de bezichtiging zelf uit te voeren, bespaart de makelaar veel tijd en kan zijn tarief flink omlaag. Maar onderschat niet hoeveel werk daar nog bij komt kijken. En heb je zelf eigenlijk wel de juiste kennis om een deel van de werkzaamheden te doen als je eerlijk bent?

 

Conclusie

Je ziet het eigenlijk al: kies je voor een makelaar met een zeer uitgebreid dienstenpakket, die al het werk uit handen neemt, gekwalificeerd en gediplomeerd is en alle woningen optimaal presenteert, dan ben je waarschijnlijk iets duurder uit dan bij een makelaar die alles wat minder uitgebreid verzorgd. Dat wil dus niet zeggen dat een goedkoper kantoor een minder goede makelaar is. Maar het kan natuurlijk wel de snelheid en het resultaat van de dienstverlening beïnvloeden. Als je alles uit de kast trekt en de lat hoog legt, is het resultaat daar ook vaak naar. Iets meer betalen voor de makelaar levert dan wellicht een flink hogere verkoopprijs op.

Op de hoogte blijven?

Deel je mailadres met ons en ontvang relevant woonnieuws van M2 Makelaars.