Wat doen jullie als aankoopmakelaar precies?

Het is heel gebruikelijk om bij verkoop van een woning een makelaar in te schakelen. Bij koop van een woning zie je dat minder vaak. Eigenlijk vreemd, want ook dat traject kent veel valkuilen. Je koopt niet vaak in je leven een huis en er is veel geld mee gemoeid, dus een steuntje in de rug is vast welkom! In dit artikel van ons kenniscentrum van M2 Makelaars leggen we uit hoe het hele proces er uit ziet. Lees verder onder de afbeelding.

In dit artikel leggen we in grote lijnen uit hoe het aankoopproces er uit ziet. Wil je nu echt alles van A tot Z weten? Dan kan dat ook! We hebben namelijk een e-book geschreven waar het hele proces tot in detail is uitgelegd. Wil je deze ontvangen? Stuur dan een e-mail en je ontvangt hem helemaal gratis!

Bij M2 Makelaars hebben wij het aankoopproces in drie fases verdeeld. We noemen ze:

  • Voorbereidingsfase
  • Verkoopfase
  • Afrondingsfase

Voorbereidingsfase

Tijdens deze fase, de naam zegt het al, vindt alle voorbereiding plaats. Je moet hierbij denken aan het opstellen van een ‘opdracht tot dienstverlening’ waarin je ons de opdracht geeft om je te gaan begeleiden bij de koop en diverse wettelijk verplichte checks zoals de WWFT check.

 

Op dit moment maken wij ook een Whatsapp groep aan voor je. In deze groep zitten onze medewerkers, jij als opdrachtgever en wellicht andere personen als jij die toegevoegd wilt hebben. Natuurlijk zullen we vaak telefonisch contact hebben, maar korte vragen kunnen uitstekend via de groepsapp gesteld worden.

 

Dit is ook het moment dat we jouw persoonlijke Copaan account gaan activeren.

Copaan: je eigen zoekmodule

Voor we een woning kunnen gaan bezichtiging moet deze natuurlijk eerst gevonden worden. M2 Makelaars heeft daarvoor een exclusieve licentie in Zeeland op het innovatieve zoekprogramma Copaan. Binnen Copaan kun jij precies aangeven aan welke eisen jouw woning moet voldoen. Welke prijsklasse, welke locatie, maar bijvoorbeeld ook of je een garage prettig zou vinden of welke voorzieningen je in de omgeving graag zou willen.

Copaan zoekt real-time door het aanbod. Wanneer een makelaar een woning toevoegt, komt deze in een centrale database in Nederland terecht. Copaan zoekt rechtstreeks in deze database en is er dus als eerste bij!

Dus via Copaan krijg jij als eerste een melding dat een woning, die aan jouw zoekeisen voldoet, op de markt is gekomen. Dat kan via mail maar ook via een melding in de app van Copaan op je telefoon.

Binnen Copaan vind je vervolgens alle informatie over die woning. Dus alle media zoals foto’s die de makelaar aan de woning heeft toegevoegd, maar ook veel extra informatie zoals omgevingsinformatie, voorzieningen in de buurt, kadastrale info en nog veel meer.

Lijkt de woning je wat? Dan kun je via Copaan met één druk op de knop een bezichtiging aanvragen. Deze melding komt bij ons als aankoopmakelaar terecht en wij gaan de verkopende makelaar benaderen om een afspraak voor jou in te plannen.

Na deze voorbereidingsfase staat alles in de startblokken om jouw droomhuis te gaan vinden!

Aankoopfase

Als je via Copaan een huis hebt gezien die voldoet aan jouw wensen, dan ga je deze natuurlijk eerst in het echt bekijken. Deze bezichtiging doe je in de meeste gevallen zelfstandig. Dat wil zeggen: zonder jouw aankoopmakelaar. Tijdens die bezichtiging ga je namelijk doorgaans naar zaken kijken waar de makelaar jou niet bij kan helpen. Dingen zoals de grootte van de slaapkamers, het uitzicht vanuit de tuin of de woonkamer, uitvoering van keuken en sanitair. Allemaal persoonlijke zaken waar je zelf tevreden over moet zijn.

Ben je na jouw bezoek nog steeds enthousiast? Dan gaat jouw aankoopmakelaar een afspraak maken om ook de woning te bekijken. Uiteraard mag je mee naar dat bezoek, maar dat is natuurlijk niet verplicht.

Na het bezoek van de makelaar heb je uiteraard overleg. Dit kan een persoonlijk gesprek zijn, maar uiteraard is (video)bellen ook mogelijk. Samen ga je alle bevindingen bespreken.

Nu de makelaar het huis heeft bekeken, zal hij ook een marktonderzoek gaan doen naar de waarde van de woning en overige factoren.

Als je na het gesprek met je aankoopmakelaar nog steeds enthousiast bent zal de makelaar een voorstel doen om tot aankoop van de woning te komen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de verkoopmethode die door de verkoper gehanteerd wordt. De ene keer wordt er namelijk gewerkt met een ‘verkoop bij inschrijving’ en de andere keer is het mogelijk om gewoon een bod te doen om te kijken of je tot overeenstemming over de prijs en overige voorwaarden kunt komen. Jouw aankoopmakelaar weet welke procedure gevolgd gaat worden en zal je door het hele proces vakkundig leiden.

Dit alles zal leiden tot een overeenstemming. Misschien niet gelijk, maar uiteindelijk lukt het eigenlijk altijd wel. Je hebt een woning gekocht!

Afrondingsfase

Alle afspraken die gemaakt zijn met de verkoper, zoals de datum van overdracht, koopprijs, ontbindende voorwaarden, enzovoort, moeten vastgelegd worden in een koopovereenkomst. De makelaar van de verkoper maakt deze koopakte en deze nemen wij natuurlijk helemaal door. Jij kunt met al je vragen over het contract bij ons terecht. Nadat je goed weet wat er allemaal in de koopakte staat en hier mee akkoord bent, geven wij dat door aan de verkoopmakelaar.

Als zowel jij als de verkoper akkoord zijn met het concept, kan deze getekend worden. Dit gebeurt tegenwoordig meestal elektronisch. Via mail ontvang je een uitnodiging tot digitale ondertekening. Op deze manier heb je vaak heel snel een volledig getekende koopakte. Prettig voor jou, want pas dan heb je een bindende overeenkomst en je hebt het getekende document nodig voor de hypotheekaanvraag.

Nu de koop definitief is, houden wij uiteraard alle data die zijn vastgelegd in de koopakte goed in de gaten. Zo houden wij de datum van de ontbindende voorwaarde nauwkeurig bij en vragen we eventueel verlenging aan als jouw hypotheek niet op tijd rond is.

Als de koop helemaal definitief is, kun je je verhuizing gaan plannen, het energiebedrijf inlichten over de aankomende verhuizing en andere praktische zaken regelen. Uiteraard ontvang je van ons weer tips over wat je allemaal moet gaan regelen.

En dan is het zo ver! De notaris gaat zorgen voor de eigendomsoverdracht naar jou als nieuwe eigenaar. Op de dag van de overdracht plannen wij een eindinspectie in. Bij deze eindinspectie controleren we een aantal standaard zaken zoals de verwarming en toiletten. Ook noteren wij de meterstanden van gas, elektra en water zodat je die daarna kunt doorgeven aan je energieleverancier. Alles wordt op een inspectierapport ingevuld zodat je het kunt bewaren in je administratie.

Na de eindinspectie ga je naar de notaris en wordt de woning aan jou in eigendom overgedragen. Je ontvangt de sleutels en bent vanaf nu de trotse eigenaar van je nieuwe huis!

Na wellicht wat kluswerk, zul je gaan verhuizen naar je nieuwe adres. Ook hierbij helpen we je. Als eerste hebben wij een mooie samenwerking met Caljouw Verhuizers. Je krijgt een leuke korting op je verhuizing als je aangeeft dat je via ons de woning gekocht hebt.

Liever zelf verhuizen? Dan hebben wij een verhuiskar (aanhangwagen) voor je beschikbaar. Je mag deze reserveren en kosteloos gebruiken. Verder ontvang je van ons ook een set gratis verhuiskaarten. Handig om uit te delen aan vrienden en familie zodat ze gelijk je nieuwe adresgegevens hebben.

 

Tot zover een korte samenvatting van het aankoopproces. Wil je meer weten? Stuur dan een e-mail en we mailen je ons e-book over het gehele aankoopproces. Je kunt ook een vrijblijvend gesprek over aankoop met de makelaar aanvragen. Ook dan ontvang je het e-book en komt de makelaar bij je thuis langs of kom jij op kantoor om de mogelijkheden door te nemen. Zo’n gesprek is natuurlijk geheel kosteloos en vrijblijvend!

Op de hoogte blijven?

Deel je mailadres met ons en ontvang relevant woonnieuws van M2 Makelaars.