Hoe werkt het verkoopproces?

Bij M2 Makelaars krijgen we vaak de vraag hoe het verkoopproces er precies uit ziet. Een logische vraag, aangezien je waarschijnlijk maar een paar keer in je leven met de verkoop van een huis te maken krijgt en de wereld ook niet stilstaat. Als je een paar jaar geleden een woning verkocht hebt, ziet het proces er op dit moment waarschijnlijk toch heel anders uit.

Bekijk de onderstaande video of lees verder!

Hoe werkt het verkoopproces?

In dit artikel leggen we in grote lijnen uit hoe het verkoopproces er uit ziet. Wil je nu echt alles van A tot Z weten? Dan kan dat ook! We hebben namelijk een e-book geschreven waarin het hele proces tot in detail is uitgelegd. Wil je deze ontvangen? Stuur dan een e-mail en we sturen hem toe!

De fases van de verkoop

Bij M2 Makelaars hebben wij het verkoopproces in drie fases verdeeld. We noemen ze de Voorbereidingsfase, Verkoopfase en Afrondingsfase.

Voorbereidingsfase

Tijdens deze fase, de naam zegt het al, vindt alle voorbereiding plaats. Je moet hierbij denken aan het opstellen van een ‘opdracht tot dienstverlening’ waarin je ons de opdracht geeft om de woning te gaan verkopen, het door ons opvragen van alle benodigde documenten en bestanden die we nodig hebben bij de verkoop en diverse wettelijk verplichte checks zoals de WWFT check.

Op dit moment maken wij ook een Whatsapp groep aan voor je. In deze groep zitten onze medewerkers, jij als opdrachtgever en wellicht andere personen als jij die toegevoegd wilt hebben. Natuurlijk zullen we vaak telefonisch contact hebben, maar korte vragen kunnen uitstekend via de groepsapp gesteld worden.

Ook van jou verwachten we een aantal zaken gedurende deze fase. Zo vragen wij je om een ‘lijst van zaken’ in te vullen. Op deze lijst kun je precies aangeven welke roerende zaken zoals gordijnen, vloerbedekking, zonwering, etc. inbegrepen zijn bij de koop, welke zaken je mee zult nemen en welke zaken eventueel door de koper overgenomen kunnen worden.

Ook vragen we je een ‘vragenlijst’ in te vullen. Hier worden allerlei vragen gesteld over de woning. Wat bouwkundige vragen maar bijvoorbeeld ook vragen over welke gemeentelijke belastingen je betaalt en hoe hoog jouw energieverbruik is. Allemaal info die we nodig hebben om de geïnteresseerden goed te kunnen informeren.

Deze lijsten kun je eenvoudig via ons online dossier invullen. Liever op papier invullen? Geen punt, dat kan natuurlijk ook.

Het allerbelangrijkste van deze fase is de presentatie van de woning! We schakelen een professionele fotograaf in die normale foto’s én 360-graden foto’s gaat maken (voor een virtuele tour door het huis). Ook wordt de woning ingemeten volgens de verplichte NEN-2580 norm en worden er fraaie plattegronden van het huis gemaakt.

Ook maken wij een video. Bij M2 Makelaars wordt van elke woning een zogenaamde ‘live bezichtiging’ gemaakt. De makelaar loopt door het huis en vertelt in de video alle belangrijke pluspunten van de woning. De video wordt vaak gecombineerd met drone beelden om de locatie goed in beeld te brengen.

Dit alles noemen wij het mediapakket. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel!

Wij komen een 'live bezichtiging' maken van de woning.

Alle woningdetails met alle media en een aantrekkelijke presentatietekst wordt samengevoegd tot één prachtige presentatie die je eerst te zien krijgt, voordat deze gepubliceerd wordt. Pas na jouw akkoord op de presentatie gaan we deze online plaatsen op natuurlijk Funda, maar ook op andere websites zoals uiteraard onze eigen website, Huislijn en Pararius.

Een woningzoeker kan niet meer om jouw woning heen: die is overal met een optimale presentatie te bewonderen!

Verkoopfase

Nu start de verkoopfase. Laat de kijkers maar komen! Uiteraard worden alle bezichtigingen in overleg met jou ingepland. Ook kun je via jouw eigen online dossier 24 uur per dag volgen wanneer er bezoekers zullen komen.

Als er een bezichtiging bij de woning plaats vindt, zal de makelaar natuurlijk op tijd bij de woning zijn om de bezoeker te ontvangen. We beschikken meestal over de sleutel van elke woning die we te koop aanbieden. Je hoeft dus niet huis te zijn!

Na de bezichtiging ontvang je altijd feedback met informatie hoe de bezichtiging is gedaan en wat de kandidaten van de woning vonden. Dit doet de makelaar door een korte video van zichzelf op te nemen waarin hij uitlegt hoe het allemaal gegaan is. Deze video wordt in de Whatsapp groep geplaatst zodat je dit kunt bekijken wanneer het je uitkomt en altijd direct op de hoogte bent!

De verkoopprocedure verloopt per woning anders. Soms werken we met kijkdagen waarop meerdere bezichtigingen gecombineerd worden en er een biedingstermijn van toepassing is. Alle kijkers moeten dan voor een bepaalde dag en tijd een bod doen en je krijgt als verkoper dan de mogelijkheid het beste bod er uit te kiezen.

In andere gevallen kiezen we er voor om losse bezichtigingen in te plannen en iedereen die komt kijken mag dan een bod uitbrengen. Dit hangt af van de courantheid van de woning en we overleggen altijd vooraf met je welke procedure we zullen gaan gebruiken. Als je een verkoopadvies aanvraagt, kunnen we vaak op dat moment al aangeven welke verkoopprocedure wij adviseren voor jouw huis.

Dus na een biedingstermijn óf na onderhandeling met een kandidaat komen we tot overeenstemming. We hebben dan afspraken gemaakt over de koopprijs, wanneer de woning opgeleverd gaat worden en welke voorwaarden de koper wenst, zoals bijvoorbeeld de voorwaarde dat de hypotheek rond moet komen.

Een kleine felicitatie is nu op zijn plaats, we zijn in principe rond! Een kleine waarschuwing is daarentegen wel op z’n plaats, want er is pas écht sprake van een wettelijke koopovereenkomst wanneer deze is vastgelegd in de koopakte en getekend is door zowel koper als verkoper. Daarom stappen we nu over naar de afrondingsfase.

Afrondingsfase

Nu er overeenstemming is, gaan we alles vastleggen in een koopovereenkomst. Deze stellen wij zo snel mogelijk na de mondelinge overeenstemming op. Jij als verkoper en de koper ontvangen vervolgens de koopovereenkomst in concept. Je kunt de koopakte doornemen en uiteraard vragen stellen over de inhoud van de overeenkomst.

Als koper en verkoper akkoord zijn met de overeenkomst, wordt deze getekend. Dit gebeurt tegenwoordig in veel gevallen digitaal. Je ontvangt dan via e-mail een verzoek tot ondertekening. Dat gaat heel eenvoudig, met een paar muisklikken of tikken op je telefoon is de akte getekend.

Wil je liever de koopakte op papier tekenen? Ook dat kan hoor, laat maar weten wat jouw voorkeur heeft.

Als de koopakte getekend is, is er sprake van een wettelijke bindende overeenkomst. Jij als verkoper bent vanaf nu gehouden aan alle afspraken die vastliggen in de koopakte. De koper heeft vanaf nu nog drie dagen wettelijke bedenktijd. Van deze drie dagen moeten er minimaal twee werkdagen zijn en de bedenktijd mag niet eindigen op een weekend- of feestdag. Soms is de bedenktijd dus iets langer dan drie dagen.

Gedurende de bedenktijd kan de koper zich zonder reden of verklaring terugtrekken uit de transactie. De koop is dan ontbonden, de koper hoeft geen boete te betalen voor deze ontbinding. We zullen dan op zoek moeten naar een nieuwe koper. In de praktijk komt een ontbinding gedurende de bedenktijd gelukkig niet vaak voor.

Wanneer de bedenktijd is verstreken, heeft de koper niet meer de mogelijkheid om van de koop af te zien. Alleen wanneer er ontbindende voorwaarden in de koopakte zijn opgenomen, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van de hypotheek of het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring, zijn er nog mogelijkheden dat een koper van de koop kan afzien. Maar dit moet dan wel goed onderbouwd worden, bijvoorbeeld door inzage te geven in het bouwkundig rapport of een afwijzing van de bank waaruit blijkt dat de koper de koopprijs niet gefinancierd kan krijgen.

Als ontbindende voorwaarden verlopen zijn, kan de vlag écht uit! Dan is de verkoop definitief en kan de koper er niet meer van afzien. En zou de koper toch de verplichtingen uit de koopakte niet nakomen, dan moet er een boete betaald worden. Dat is meestal 10% van de koopsom. Gelukkig komt het zeer zelden voor dat zo’n situatie zich voor doet.

Het is nu wachten op de dag dat we naar de notaris gaan. Op die dag verzorgen wij nog een eindinspectie van de woning. Samen met de koper, en natuurlijk ben je als verkoper ook welkom, lopen we dan nog een rondje door het huis, noteren we de meterstanden en controleren we of de opstalverzekering geregeld is. Voor deze tijd hebben wij alle concepten van de aktes die de notaris op heeft gesteld al voor je doorgenomen. Zo controleren we of alle afspraken die in de koopovereenkomst zijn opgenomen ook correct zijn overgenomen door de notaris.

Bij de notaris draag je de sleutels van de woning over aan de koper. De eigendomsoverdracht is een feit. De notaris zorgt voor de betaling van de koopsom, dit wordt meestal een werkdag na de overdracht volledig afgehandeld. Binnen een paar weken ontvang je van het kadaster nog een bericht dat het eigendom is overgedragen.

Tot zover een korte samenvatting van het verkoopproces. Wil je meer weten? Stuur dan een e-mail en we mailen je ons e-book over het gehele verkoopproces. Je kunt ook een verkoopadvies aanvragen. Ook dan ontvang je het e-book en komt de makelaar bij je huis langs om de waarde te bepalen en eventuele vragen te beantwoorden.

Op de hoogte blijven?

Deel je mailadres met ons en ontvang relevant woonnieuws van M2 Makelaars.